Cvičenie na loptách


VPLYV CVIČENIA NA GYMNASTICKÝCH LOPTÁCH NA KONDÍCIU POHYBOVÉHO APARÁTU PSOV.

V posledných rokoch nároky na pohybový aparát športujúcich psov rýchle stúpajú. Ich výkony sú často hnané do limitov a riziko zranenia je veľké. Dochádza nielen k akútnym úrazom, ale aj k poškodeniu štruktúr pohybového aparátu opakovaným preťažovaním pri nesprávnej mechanike pohybu.

Cvičnie na fit-loptách je ideálnou aktivitou na rozvoj koordinácie, rovnováhy, propriocepcie a osvalenia celého tela, čo výrazne znižuje riziko športového úrazu, aj opotrebovania tkanív ich nesprávnym používaním. Toto cvičenie je vhodné pre psy v tréningu, rastúce štěňatá, staršie psy s úbytkom svalovej hmoty, aj ako náhrada pohybu u málo aktívnych psov. Je taktiež nenahraditeľnou súčasťou rehabilitácie po ortopedických operáciách, po úrazoch a pri ochrnutí. Psy cvičenie na loptách vnímajú ako zábavnú hru, preto ho môžeme využiť aj ako príjemné spestrenie života obyčajného rodinného psa. Rozvoj telesnej rovnováhy má tak isto pozitívny vplyv na rovnováhu psychickú a pomáhá tak zlepšiť sebavedomie u bojazlivých a neistých psov.
DSC_0195.JPG

Výhody, ktoré cvičenie na fit-loptách prináša: 

  1. zlepšenie športovných výkonov

Vďaka lepšej koordinácii a propriocepcii pes „stojí lepšie na nohách“. Znižuje sa riziko zakopnutia, pošmyknutia, pádu alebo zlého odrazu a doskoku a pes môže svoje fyzické sily efektívnejišie využiť. Tak isto sa zlepšujú reakcie na šmykľavom alebo inak náročnom povrchu. Pes má pevnejšie svalsvo a vďaka tomu viac sily pre požadovaný športový výkon.

  1. prevencia úrazov

Zlepšenie psychomotorickej kontroly umožňuje rýchlejšiu korekciu pohybu v nečakaných situáciách (zakopnutie, pošmyknutie...) a tým znižuje riziko nesprávneho pohybu, ktorý by inak mohol spôsobiť natiahnutie/natrhnutie svalu či šľachy, podvrtnutie alebo dokonca luxáciu kĺbu, vyskočenie platničky a pod.

  1. prevencia poškodenia z preťaženia

Vďaka objemnejšej a pevnejšej svalovej hmote sa znižuje zaťaženie kĺbov, väzov a šliach, ktoré bývajú terčom poškodenia z přeťaženia najčastejšie. Cvičenie na fit-lopte podporuje korektný postoj a správnu mechaniku pohybu. Záťaž pohybového aparátu je tak rozdelená rovnomerne a eliminuje sa riziko preťaženia jednej štruktúry.

  1. urýchlenie rekonvalescencie po úrazoch a operáciách

Cvičenie podporuje rýchlejší nárast svalovej hmoty a vďaka tomu aj rýchlejší návrat k normálnemu pohybu a používaniu končatiny. Pre správnu rekonvalescenciu je nutné cvičnie na loptách kombinovať s inými terapeutickými technikami pod vedením kvalifikovaného terapeuta (masáže, strečing, pasívna mobilizácia, hydroterapia...).

  1. udržanie svalovej hmoty v období tréningového kľudu a u starnúcich psov

Keďže cvičenie na fit-loptách prakticky nezaťažuje kĺby a šľachy, je ideálnou činnosťou v období kľudového režimu po úrazech a v období zostupnej výkonnostnej krivky (medzisezónny odpočinok). Pomáha predchádzať úbytku svalovej hmoty v tomto období a urýchľuje návrat do vrcholovej kondície.

  1. náhrada pohybu u málo aktívnych psov

Málo aktívne psy často trpia zlou fyzickou kondíciou. Stretávame sa u nich s nedostatočným osvalením, obezitou, bolestivosťou v kĺboch či v chrbte, ale aj s početnými vnútornými chorobami v dôsledku stagnujúcej energie. Cvičenie na fit-loptách alebo iných balančných pomôckach motivuje tieto psy k vyššej spontánnej aktivite a  tak prispieva k zlepšeniu ich celkového zdravotného stavu.

DSC_0287.JPG

Ako správne cvičiť so psom na lopte?

Existujú rôzne druhy balančných podložiek a lôpt na cvičnie. So psom začíname cvičiť na jednoduchších pomôckach, ktoré nie sú veľmi vysoko nad zemou. Až keď sa mu rozvinie rovnováha, získa silu vo svaloch a tým aj istotu pri cvičení, prechádzame na pomôcky náročnejšie.

Cvičiť so psom na fit-lopte môžeme denne 10-15 minut, s ohľadom na ďalšiu dennú aktivitu. Pokiaľ pes v daný deň absolvuje iný náročný tréning, či už kondičný alebo technický, cvičenie na lopte v ten deň vynecháme. Pre dosiahnutie uspokojivých výsledkov sa doporučuje cvičiť minimálne 2-3x do týždňa.
CR4C1949.jpg

Pred cvičením psa vyvenčíme a doprajeme mu krátku kľudnú prechádzku (5-10 minút). Pri pohybe v kroku a v kluse sa rozhýbu kĺby a prekrvia svaly, čo má priaznivý dopad na výsledok cvičenia. Skôr ako začneme so samotným cvičením na lopte, prevedieme pár základných cvikov na zemi.

Cvičenie na fit-lopte je náročné na statickú svalovú prácu. Pri udržiavaní rovnováhy zostávajú svaly po určitú dobu v kontrakcii. Pre uvoľnenie stiahnutých svalov urobíme po cvičení strečing všetkých dôležitých svalových skupín, opäť psa vyvenčíme a necháme ho odpočinúť.

MVDr. Helena Potfajová, Sibra - centrum veterinárnej medicíny, www.sibra.sk

jún 2013

Na vrátkach 13, 841 01 Bratislava
tel: 02-64461794, 02-54419949
klinika@sibra.sk
  • Po-Pi9:00 - 19:00
  • So10:00 - 12:00
  • Ne17:00 - 19:00
  • Sviatky  17:00 - 19:00
sibra © 2018 | English